joi, 16 ianuarie 2014

Pagina de proză



                                                  
                                              Rusoaica


Trecea zilnic pe lângă noi. Ne arunca o privire scurtă, severă, uşor absentă. Părea detaşată de lume şi totuşi privirea aceea scurtă, percutantă, ne arăta că este extrem de prezentă,  interesată de lumea pe care o cerceta vioi prin ochelarii cu rame de plastic, roşu- cărămizii. Era mereu singură.
Pe aleile spitalului se perindau zilnic numeroşi pacienţi. Îi vedeam în sălile de tratament, la băi ori la mofetă, îi întâlneam chiar şi pe drumurile din apropierea spitalului, recomandate nouă pentru plimbările cotidiene, îi regăseam la masă. Cu timpul învăţasem numele multora, ştiam de ce boală suferă, ce familie au… eram legaţi cu toţii de o dramă anume, care provocase boala de inimă, aducându-ne la tratament în acel spital. Era ştiut, nimeni nu venea acolo ca să se răsfeţe, iar chipurile diverse ale pacienţilor lăsau să se întrevadă drame adânci, mascate sub un zâmbet cald, care însoţea dialogurile cu membrii stabilimentului.
Cu ea nu vorbea nimeni, dar părea că  nu suferă din cauza asta. Urmărea un obiectiv numai de ea ştiut, către care se îndrepta progresiv, cu fiecare zi, pe măsură ce treceau zilele petrecute acolo.
Într-o seară ni s-au întâlnit privirile. M-a măsurat scurt din ochi...  privirea îi era caldă, însă nu mi-a vorbit. Şi-a continuat plimbarea pe alee, mergând parcă pe urmele soarelui în asfinţit, până s-a dizolvat în baia de lumină care încălzea creştetul muntelui.
Nici pe noi două nu ne interesa mulţimea, nici măcar prezenţa insolită pe alei a unei femei elegante şi frumoase. Eram cu sufletul zdrobit, eu nu conştientizasem încă ce se întâmplase cu noi.  Nu ştiam cum aveam să depăşim încercarea teribilă prin care trecuserăm...  trăind în ritmul impus de spital, speram că vom reîncepe cumva să trăim, obişnuindu-ne cu o altă viaţă, din care dispăruse bucuria.
Într-o zi am ieşit cu mama de la masa de prânz. O aşteptam pe Doina, care mânca la altă secţie, urmând să pornim într-o incursiune pe drumul pietruit, planul înclinat construit de dr. Benedeck pentru bolnavii cardiaci.
Am îmbiat-o pe mama să ne aşezăm pe un leagăn, în faţa cantinei, iar ea a acceptat nesperat de uşor, cu toate că până atunci abia aştepta să ajungă în cameră, fugind de lumea din jur. Remarcând că leagănul nu era liber, am cerut permisiunea să ne aşezăm.
-         Putem să stăm şi noi cu dumneavoastră? am întrebat.
-         Bineînţeles, e loc destul, mi-a răspuns cu voce caldă femeia.
Timbrul plăcut al vocii, dar şi accentul moldovenesc, mi-au atras atenţia. O recunoscusem pe doamna solitară de pe aleile parcului şi nu mi-am putut ascunde uimirea la auzul accentului.  Nu mai era ardelenesc, de Bistriţa ori Mureş, nu era nici de Bucureşti sau de Bacău, ci venea de undeva de peste Prut. Avea inflexiuni calde, care topeau consoanele în bolta palatală, ca pe o acadea consumată cu plăcere de un copil. Vocea aceea melodioasă, cu modulaţiuni dulci, venea în contrast cu imaginea persoanei pe care o văzusem întotdeauna singură, ceea ce îmi trezise impresia că este severă şi glacială. Într-un elan de simpatie, m-am uitat întrebător la ea şi i-am spus:
- Dumneavoastră aveţi accent moldovenesc pronunţat... aşa vorbesc doar cei care vin din Basarabia. Sunteţi cumva din Chişinău? am riscat o întrebare cam puerilă, în timp ce încercam o studiere atentă a doamnei cu chip frumos pe care o crezusem până atunci inabordabilă.
- A, nu,... soţul meu este din Republica Moldova, este moldovan, adică. Pe el îl cheamă Gheorghe, dar eu sunt Liudmila, ne-am cunoscut la Moscova, la facultate, şi am venit să trăim împreună în România.
- Liudmila, ce nume frumos, am murmurat eu. Îmi evocă nişte versuri minunate, puse pe muzică de Tudor Gheorghe… aţi ascultat vreodată  « Te-am iubit, Liudmila »,  după poezia lui George Ţărnea.?
Liudmila nu ştia de existenţa poeziei…  i-am reprodus câteva versuri, spunând că stilul ei aminteşte de Serghei Esenin, un poet rus pe care-l preţuiesc mult, aşa cum sunt numeroşi oameni de cultură din Rusia… scriitori, compozitori, regizori geniali care aparţin de mult timp culturii universale.
 În timp ce vorbeam despre Esenin, Liudmilei i s-au umezit ochii :
- Să ştiţi că a fost poetul preferat al tatei… când eram copil, îmi citea din el, ca dintr-o Biblie. Şi acum păstrez volumul pe care l-a avut tata şi l-a plimbat cu sine prin toate locurile, pe unde a ajuns.
Mai târziu am aflat că Liudmila se născuse într-un sat din Rusia, aflat la şapte km distanţă de satul lui Esenin. Mama ei făcea o vizită socrilor, care locuiau acolo, în vecinătatea satului cu nume de poveste…Ea a copilărit la Moscova, apoi la Viena, unde tatăl ei era ataşat diplomatic. După război s-a refugiat la ţară, scăpând de persecuţiile comuniştilor. S-a înscris mai târziu la facultate şi, cu toate că studiase vioara, a ajuns la o facultate de hidroenergetică. Acolo l-a cunoscut pe viitorul soţ şi, pentru că amândoi erau tineri şi entuziaşti, au hotărât să-şi facă un destin în România, care şi ea îşi contura o nouă viaţă.
Au fost multe seri  petrecute la Covasna, în legănarea poveştilor spuse de Liudmila despre o Românie incredibil de frumoasă, în tinereţea ei “revoluţionară”. Să fi fost harul ei de povestitor, să fi fost primăvara care-şi trimitea spre cer jerba de culoare şi parfum a pomilor înfloriţi, să fi fi fost dorul pe care-l purtam în piept, după un timp de poveste, al începuturilor idilice din propria viaţă... nu ştiu ce anume trebuie să fi fost.
Liudmila ne-a zugrăvit o imagine a Bucureştiului de altădată, care-şi continua viaţa muzicală, teatrală, care construia intens, adăugând cartiere moderne pentru românimea muncitoare. Privind istoria românească postbelică prin ochii ei, am descoperit o ţară care te îndemna s-o iubeşti, fiindcă vorbea despre tinereţe şi entuziasm, cinste, onestitate, credinţă, speranţă, dorinţa de a construi... Liudmila, care  alesese  să-şi trăiască tinereţea într-o ţară tânără, s-a identificat cu destinul României, participând la tot ce însemnase viaţă liberă, constructivism, responsabilitate. Acea viaţă,  aflată dincolo de închisorile comuniste şi lagărele de exterminare care au decimat intelectualitatea română.
M-a surprins într-o zi o afirmaţie:
- În România noi ne-am simţit întotdeauna acasă. Am găsit aici o viaţă culturală intensă,  de care ne-am bucurat din plin. Teatru, operă, operetă, ca în orice capitală europeană. Mulţi artişti tineri, de mare valoare, actori, cântăreţi de operă şi operetă, de muzică uşoară. Ne-a înşirat, enciclopedic, nume felurite.
După ce ne-am despărţit de Liudmila, am reflectat mult timp la cele povestite de ea. Evocând momente din propria viaţă, ea ne aducea în faţa ochilor pentru prima oară  o  istorie lipsită de contradicţii, în care tinereţea şi entuziasmul funcţionaseră din plin.  Cu ochii aburiţi de lacrimi, Liudmila ne povestea despre  hidrocentralele pe care le construise alături de soţul ei, într-o epocă de tinereţe când se îndrăgostise irevocabil de România.
Imaginea rusoaicei frumoase, care putea vorbi ceasuri întregi despre ceea ce definise istoria ţării dintr-o perioadă a realizărilor  “patriotice şi revoluţionare”,  eliberate de orice ideologie comunistă, ne-a impresionat, pe mine şi pe Doina.  Îi ceream mereu să ne povestească alte şi alte amintiri frumoase... ascultând-o, reuşeam să uităm, ori să ne suportăm propriul prezent.
Am întrebat-o,  mai târziu, de ce nu pune pe hârtie toate amintirile care ne-ar putea ajuta să înţelegem o perioadă istorică atât de controversată. Mi-a replicat cu simplitate :
- Ca noi sunt mulţi… nu cred că amintirile mele ar interesa pe cineva...
Răspunsul Liudmilei nu m-a mulţumit. Încă sper că într-o bună zi ea îşi va scoate din sertar albumul cu fotografii şi va da viaţă amintirilor, aşternând pe hărtie mărturii despre prietenia româno-rusă care şi-a găsit împlinirea firesc în România secolului trecut.
  O incursiune prin vieţile părinţilor noştri, dintr-o Românie aureolată de frenezia construcţiilor durabile, cum sunt hidrocentralele proiectate de Liudmila şi moldovanul ei soţ, este binevenită astăzi, când am învăţat să demolăm cu obstinaţie, fără a mai pune nimic în loc.

                                                                                                        Alina Ghica

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu